Radio Kami

Tuesday 4 February 2014

Thesis oh Thesis....

Hidup sebagai seorang pelajar tua memang mencabar. Memang memerlukan pengorbanan dan tahap kesabaran yang sangat2 tinggi.. tak tau lah dah berapa kali menitis air mata sebab study ni.. Baru wat Master, kalau PhD xtau lah.. Kalau dulu masa undergraduate kita single n xde komitmen keluarga n kerja.. tp dlm MBA ni aku memang teruji, fizikal, mental segala.. dua kali berjauhan dengan suami, 3 kali berenti n tukar kerja, buat biz brick n click segala.. tup-tup dah 2 lebih dah.. coursework dah abis dah.. tinggal thesis je.. saki baki thesis ni pun membuatkan aku sgt2 tertekan sbb aku dah keja kt tempat baru. Baru je dpt confirmation, (baru masuk bulan ke 4).. huhu. keja mcm aku ni.. keluar pagi, blk lewat petang, kadang2 malam.. balik nak layan anak2 pulak hero 2 orang tu.. wat kt umahmmg xleh fokus.. anak2 minta perhatian.. (huhu~ sian anak2 mama)... wiken lak kadang2 (selalu je) keje. Kelas thesis pun slalu je skip.. time bila lah nk mengadap thesis ni.. badan n otak penat... (banyak betul alasan.. ;p)
Solution: after discussion with my beloved husband, we decide to go to his office every night. so, kt sana aku bleh lebih fokus dengan Thesis aku.. Setiap dari kita di beri Allah bagi 24jam. so, untuk menjadi muslim yang produktif kena pandai bahagi masa. (cecece..) Kami pilih utk blk awal setiap hari (awal tu on time je pun, bukan awal mana pun) untuk spend masa dgn anak2. Target dlm kul 6 smpi umah. so,sempat lah layan anak2, sembang2 makan2.. pastu lepas isyak pecut ke office.. utk meneruskan keja thesis or others lak.. kami stay sampai kul 12, then balik tido..

Hm.. memang sesuai dgn keadaan sesama kami sekarang dan aku bleh fokus dgn kerja study n merancang masa depan.. Alhamdulillah ya Allah.. semoga kami lebih tabah utk menghadapi liku2 kehidupan yang tak selalunya cerah..




No comments:

Post a Comment